Wednesday, December 29, 2010

Майбутнє соціальних мереж

Переклад статті інвестора Марка Састера "Social Networking: The Future", в якій зроблено вісім прогнозів щодо ринку соціальних мереж.

Соціальні мережі ведуть свою історію з середини 1980-х. У 1985-2002 роках на цьому ринку домінували CompuServe, AOL і Yahoo! Потім почалася ера Web 2.0 (блоги, YouTube, MySpace, Facebook), ера блогінгу в режимі реального часу (Twitter) і мобільних соцмереж (Foursquare). Що далі? На разі, всіх перемогли Facebook і Twitter, та чи буде у цій виставі ще один акт? Здогадатися неважко: у розвитку технологій завжди буває другий, а також третій, четвертий і п'ятий акти.

Отже, в якому напрямі розвиваються соціальні мережі? Спробую дати кілька прогнозів.

1. Соціальний граф стане переносним

На даний момент наш соціальний граф (тобто інформація про те, з ким ми зв'язані, а також ключові дані про цих людей - email і т.п.) здебільшого знаходиться в полоні у Фейсбука. Інші учасники ринку активно тиснуть на Facebook з метою зробити граф переносним, і вже домоглися певного прогресу в цьому напрямку. Я в принципі не вірю в те, що користувачі або суспільство допустять "замикання" нашої життєво-важливої інформації в одній компанії.

Facebook піддасться тиску, і з часом у нас з'явиться більше можливостей стати частиною різних соціальних мереж без необхідності заново спамити всіх своїх друзів. Знаю, в 2010-му це не здається очевидним для всіх, але така моя оцінка. Або вони зроблять наш соціальний граф переносним, або ми знайдемо інші соціальні мережі. Гадаю, це станеться до кінця 2012 року.

2. Ми сформуємо "справжні" соціальні мережі: Quora, HackerNews, Namesake, StockTwits

З 2006 року я нарікаю на те, що називаю "проблемою Facebook" - вони намагаються втягнути мене в одну велику соціальну мережу. Але ніхто не існує в одній соціальній мережі. У мене є соцмережа з друзями, де я хочу говорити про те, як ми відірвалися на вечірці в минулі вихідні, і я не хочу ділитися цим з соцмережею своєї родини, в якій я показую родичам фотографії дітей.

Я також не хочу змішувати будь-яку з цих мереж зі своєю соціальною бізнес-мережею, в якій хочу виглядати як "весь такий діловий" - і вже точно не хочу побачити там свої мексиканські знімки часів навчання в коледжі. Я не хочу змішувати свою "публічну мережу" з "особистими мережами". Facebook звалив усе це в одну купу, а потім спробував її зв'язати за допомогою груп. Не думаю, що це насправді вирішує проблему.

І молодь зовсім не дурна - підлітки не настільки наївні в "цифровому" плані, як це здається старшим. Щоб справитися з цією мішаниною соціальних графів, вони просто створюють в Фейсбуці безліч облікових записів під псевдонімами (для справжнього спілкування) і "чистіші" облікові записи (для справжніх імен). Цікаво, скільки з 500 мільйонів акаунтів в Фейсбук створені для цих цілей? Таку тенденцію мені підтвердили багато молодих людей.

Тим часом люди вже формують тематичні соціальні мережі, про що свідчать ресурси на зразок HackerNews або Quora. Також ми спостерігаємо зростання соціальних мереж, побудованих на певних інтересах, таких як StockTwits, де спілкуються люди, які цікавляться біржовими інвестиціями. Формуються нові мережі, які намагаються задовольнити потреби більш специфічних груп, такі як Namesake, яка поки що перебуває на стадії експерименту - але показує майбутнє, в якому людям знадобляться інші мережі за межами Фейсбук.

3. Питання конфіденційності і далі будуть викликати проблеми: Diaspora

Facebook домовився з нами, що наша соціальна мережа є приватною. Із заздрістю спостерігаючи за зростанням Twitter, власники Facebook вирішили, що мережа повинна бути більш публічною, проте ми спочатку не підписували з ними такий договір. На їх місці я б просто створив два місця для спілкування - "приватний" Facebook і "відкритий" Facebook. Останній б конкурував безпосередньо з Твітером і міг би використовувати модель з асиметричним фолловінгом.

Звичайно, у нас була б можливість обирати фоловерів для цієї окремої тимчасової шкали, і Facebook не отримав би стільки ж синергії, як у випадку зі звалюванням всіх в одну купу. Але якби вони так зробили б, то не переступили б етичних кордонів, і у нас всіх з Фейсбуом була б просто любов замість нинішньої суміші з любові і ненависті. Я все ще відвідую цей сайт кожен день, щоб подивитися фотографії племінниць і племінників, але я більше не користуюся цим ресурсом для спілкування з бізнес-спільнотою. Тому 95% часу, який я витрачаю на соціальні зв'язки, припадає на Twitter.

Я знаю, що більшість людей не хвилює втрата приватності - але, впевнений, лише з тієї причини, що вони поки не розуміють сенсу цього слова.

Пропрацювавши з великою кількістю техно-стартапів, я зрозумів, що навіть якщо ти не даєш дозволу на доступ до своєї інформації стороннім додаткам, більшість цієї інформації все одно доступна, якщо хтось, з ким ти пов'язаний, більш нерозбірливий зі сторонніми додатками. Крім того, всі ці кнопки Facebook Connect на сайтах дуже зручні для швидкого входу в систему, але кожна дає цим сайтам безпрецедентний доступ до персональної інформації користувачів.

Упевнений, що витік персональних даних у майбутньому викличуть негативну реакцію на зловживання нашою інформацією, але поки ще недостатньо людей усвідомлюють всі наслідки, щоб їх це тривожило. Diaspora була створена в результаті прямої реакції на зростаюче занепокоєння про проблеми конфіденційності Фейсбук і його замкнутості. Чи зуміє Diaspora "злетіти" чи ні, можна тільки гадати. Але багато хто хотів би побачити появу таких сервісів.

4. Соціальні мережі проникнуть повсюди: Facebook Connect інтегрується з Pandora, NYTimes

Я впевнений, що із збільшенням "переносимості" нашого соціального графа взаємодіяти з соціальними мережами будуть всі сервіси, якими ми користуємося. Вже можна спостерігати за тим, як вони просочилися в сервіс Pandora, де без мого відома вмить з'являється мій соціальний граф і відображаються музичні смаки моїх друзів. На сайті NYTimes я отримую рекомендовані моїми друзями статті, хоча я не включав таку функцію явно. Ця тенденція проникнення соцмереж в усі сфери продовжиться.

5. Сторонні утиліти будуть наділяти сайти соціальними функціями: Meebo

Хоча багато сайтів хочуть мати кнопки Facebook Connect, щоб знати про вас більше - але на практиці, отримавши таку інформацію, вони не знають, що з вами робити. Зараз вони здебільшого думають про демонстрацію вам реклами, націлених за демографічними даними, але це не дуже цікаво. Сторонні розробники ПЗ почнуть пропонувати веб-сайтам інструменти, які дозволять повністю використовувати соціальні функції. Це займе кілька років, але гравці на кшталт Meebo вже працюють у цьому напрямку, пропонуючи свої панелі інструментів.

6. Соціальні мережі (як і Веб) розділяться на шари: SimpleGeo, PlaceIQ

Одна з тенденцій, за якими було найцікавіше спостерігати в останні кілька років - розподіл Інтернету на шари. У нижній частині цього "пирога" знаходяться зберігання (Amazon S3) і обробка (Amazon EC2). Зверху - бізнес-логіка, створена стартапами і прийнята технологічними компаніями. Відомо, що розшарування ери ПК призвело до величезних інновацій в кожному шарі, і я очікую, що те ж саме буде відбуватися і з Інтернетом. Ми вже спостерігаємо, як це відбувається з соціальними мережами.

Одним з цікавих шарів є "шар карт", який розвивається в мобільних соцмережах. Якщо б кожному стартапу доводилося визначати профіль і місце розташування кожної компанії на карті, стартапів було б значно менше. Ідея, що лежить в основі SimpleGeo, полягає в тому, щоб стартапи могли створювати нові мобільні продукти без необхідності створювати власну систему роботи з картами. Це відмінна тенденція, яка ще сильніше знизить вартість розробки стартапів. Прогнозую, що SimpleGeo чекає хороше майбутнє в "шарі карт", але в той же час з'явиться більше інноваційних компаній в "шарі даних".

Вже є компанії, що змагаються у створенні горизонтальних платформ. Нещодавно я виявив одну таку - PlaceIQ. Її мета - створити горизонтальну платформу, яка дасть продавцям або розробникам більше геолокаційні даних, причому не тільки інформацію про певні компаніях або пам'ятки. Вони збирають дані про демографію заданих районів, про рівень активності геолокаційних сервісів, про те, чим відомі певні зони (тобто місце для романтичних побачень, фінансовий район), і хочуть зробити все це доступним для інших.

7. Соціальний хаос надасть нові можливості для бізнесу: Klout, Sprout Social, CoTweet, awe.sm, Buzzd (нового покоління)

Велика кількість даних надає нові можливості безпосередньо для їх управління. Оскільки ми часто отримуємо інформацію від людей, яких зустрічаємо лише в онлайні, нам потрібно знати більше про "авторитетності" людей, яких відстежуємо в соцмережах. Знайомтеся: Klout, сервіс, що відслідковує впливовість особистості в соцмережах. Ці дані можна імпортувати в інші продукти (наприклад, StockTwits), де вам дійсно потрібно знати більше про людей, що дають вам поради.

Відомо, що Twitter пропонує компаніям можливості щодо поліпшення роботи з клієнтами, але вірно і зворотнє. Якщо ви не керуєте тим, що про вас говорять в соціальних мережах, це може виявитися згубним. І зараз з'являються продукти начебто Sprout Social і CoTweet, які допомагають компаніям відстежувати і спілкуватися зі своїми справжніми і потенційними клієнтами. А продукти начебто awe.sm (де я є інвестором) допоможуть вам керувати ефективністю ваших маркетингових кампаній в соціальному середовищі.

Один з найкрутіших продуктів, які повинні з'явитися в 2011 році, розробляє Ніхана Мехта, який відколовся від своєї колишньої компанії Buzzd - але я присягнувся зберігати секрет про те, що саме він робить, поки він не закінчить роботу. Я бачив цей продукт недавно в Нью-Йорку, і він мені дуже сподобався. Він націлений на світ, в якому компанії і споживачі стають все більш мобільними і соціальними.

8. Facebook не буде єдиним домінуючим гравцем

Знаю, в 2010 році здається безглуздим говорити щось інше, ніж Facebook переміг, війна закінчена". Зараз багатьом здається, що саме це і сталося - настільки Facebook недосяжний. Як у ті часи, коли ми всі починали з AOL: світ знову "закритий", Facebook став для цього покоління садом, який обнесли парканом. Коли ти знаходишся в Фейсбук, то це не Інтернет, це - Інтер-НОТ. Це приголомшливий сервіс, і я сам ним регулярно користуюся (хоча і набагато менше, ніж Твіттером). Але зараз просто смішно бачити, що багато брендів рекламують свої "сторінки фанатів" точно так само, як колись вони налаштовували AOL Keywords. Добре забуте старе ...

Що ж, ось кілька прикладів з історії, які можуть змінити вашу думку:

- У 1998 році Міністерство юстиції США порушило антимонопольний процес проти Microsoft. Люди боялися, що в Інтернеті виникне монополія через вбудовування браузера Internet Explorer в операційну систему цієї компанії. Це здається досить смішним зараз, в 2010-му, всього через 12 років. Тепер люди швидше боялися б Apple, ніж Microsoft, і це доводить, що реальність дивніше вигадки.

- У квітні 2000-го були побоювання, що об'єднання AOL і Time Warner створить в Інтернеті монополію. Як відомо, Time Warner в кінці кінців просто відокремила AOL від себе. Зараз AOL знаходиться в процесі реорганізації, конкуруючи з маловідомим лос-анджелеським стартапом Demand Media. Схоже, що перебудова AOL під керівництвом Тіма Армстронга йде успішно - але монополія? Ніколи.

- У травні 2007 року були побоювання, що Google стане монополістом. Він контролював дві третини всього інтернет-пошуку в США і, як ми всі знали, пошук неминуче повинен був стати головним способом виявлення інформації в Інтернеті. Або став? Тепер ми знаємо, що на наші знахідки в Інтернеті величезний вплив надають соціальні мережі.

- І ось ... на дворі 2010 рік, і в Фейсбука зараз більше 500 мільйонів користувачів. У його веб-сторінок більше переглядів, ніж навіть у Google. Більше 10% всього часу в Мережі зараз люди проводять в "Фейсбук". На нього припадає величезна частка онлайн-реклами, зображень, відео та онлайн-ігор. І зараз вони хочуть зробити революцію в електронній пошті. Немає жодних сумнівів, що наступна декада належить "Фейсбук". Але через 10 років наступить 2020 рік. І я впевнений, що тоді, озирнувшись назад, люди знайдуть монополію Фейсбук досить смішною.

0 comments:

Post a Comment